Vanliga Frågor och Svar hos Caroli Trafikskola

Här har vi samlat några vanliga frågor som vi brukar få i samband med övningskörning. Tveka inte att kontakta oss när som helst så gör vi vårt bästa för att besvara dina frågor och funderingar.

Fråga: Kan jag ta körkort för automatväxlad bil hos Caroli Trafikskola och vad innebär det?

Oavsett vilket B-körkortspaket du väljer, har du möjlighet att genomföra körutbildningen med en automatväxlad bil. I övrigt påverkar detta inte din utbildning, men du kommer att få ett villkor i ditt körkort som begränsar dig till att köra automatväxlade bilar. Du har dock möjlighet att när som helst genomföra ett nytt förarprov för manuellt växlad bil och häva denna begränsning.

Fråga: Kan jag bli hämtad och lämnad till körningen? Betyder det att det dras på min körtid då eller?

Ja, vi kan hämta eller lämna dig, men den tid det tar för din lärare att hämta och lämna dig räknas som en del av din totala körtid.

Fråga: Hur många körlektioner behöver jag?

Svaret på hur många körlektioner du behöver kan variera från person till person. Det beror på flera faktorer, inklusive din tidigare erfarenhet av att köra, din förmåga att lära dig snabbt, och hur väl du förstår och tillämpar trafikregler och körteknik. Din trafiklärare kommer att bedöma dina framsteg och ge råd om antalet lektioner som kan vara nödvändiga för att förbereda dig för körprov. Det bästa är att diskutera detta med din trafiklärare som kan ge dig en mer individuell bedömning.

Fråga: Jag undrar hur länge ni har öppet för körlektioner? Slutar jobbet 17.00 och hade behövt köra efter det. Samt, väldigt ofta.

Vår sista körlektion börjar klockan 16:25, beroende på vilken trafiklärare man kör med. Om du föredrar att köra på sena eftermiddagar, är det klokt att boka din utbildning i god tid, gärna cirka 5 veckor innan du planerar att starta. Det är viktigt att notera att genomföra hela din körutbildning på sena eftermiddagar kanske inte är det mest effektiva alternativet. Vid den tiden är trafiken vanligtvis tung, vilket kan göra det svårare att ta in all information och kan leda till att utbildningen tar längre tid. Dessutom kan du vara trött efter en hel dag på jobbet eller i skolan.

Fråga: Är det någonting speciellt som man ska ha med sig vid inskrivningen utom leg och körkortstillstånd? Hur lång väntetid är det på körlektionerna?

Vid inskrivningen behöver du enbart ditt ID eller pass. Vi har en direkt anslutning till Transportstyrelsen och kan verifiera om du har ett giltigt körkortstillstånd. Inskrivningen kan också göras enkelt via vår hemsida, men du måste köpa en utbildning för att vi ska kunna genomföra inskrivningen. Själva inskrivningen är kostnadsfri. Normalt sett kan du börja ta körlektioner inom 3 till 4 veckor. Ibland kan det dock ta längre tid, ungefär 6 till 8 veckor, särskilt under högsäsong som under sommarlovet eller runt jul. Det är viktigt att du bokar lektionstider flera veckor framåt, särskilt om du planerar att genomföra en intensiv utbildning. För att få den aktuella informationen om väntetider, tveka inte att kontakta oss.

Fråga: Kan handledaren följa med på mina körlektioner?

Vi ser det som positivt att handledare eller föräldrar deltar och följer med på körlektionerna hos Caroli Trafikskola.

Fråga: Utför ni syntest?

Nej, däremot går det bra att besöka Smarteyes på Triangeln eller Emporia i Malmö, är du kund hos oss kostar ditt syntest 75 kr.

Fråga: Finns utbildningen tillgänglig på fler språk än svenska?

Teoridelen av körkortsutbildningen, inklusive böcker och körkortstester, är tillgänglig på både svenska och engelska. Det är viktigt att notera att våra kurser, inklusive teorikurser, riskutbildningar och handledarkurser, endast hålls på svenska. Däremot har vi trafiklärare som utöver svenska även talar engelska.

Fråga: Vad innebär en "utbildningskontroll"?

Utbildningskontrollen är en värdefull del av din körutbildning där du får möjlighet att köra en lektion med en annan trafiklärare än du normalt kör med. Under den här lektionen får du både positiv och negativ feedback, och det är ett effektivt sätt att kvalitetssäkra din utbildning. Det är särskilt värdefullt inför din uppkörning eftersom du bedöms av någon annan än din vanliga lärare.

Fråga: Vad kostar det att ta körkort?

Att ge en exakt siffra är i princip omöjligt, då kostnaden för ditt körkort påverkas av flera faktorer. Din egen förmåga och möjligheten att övningsköra hemma är naturligtvis avgörande för priset. Andra faktorer som spelar roll inkluderar ditt personliga engagemang, motivation, tidigare kunskaper och hur mycket du övar hemma, med mera."

Fråga: Gäller era paketpriser endast intensivkurser eller kan jag lägga upp mina körlektioner hur jag vill?

Våra paketpriser gäller inte enbart för intensivutbildning. Du har möjlighet att anpassa utbildningen i din egen takt och tempo."