Mån-Tor 09-17, Fre 09-14
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Nya regler från den 1 sept

Nya regler från den 1 sept 17 aug 2014 19:35 #245


  • Trafikskola Malmö
  • Online
Nya regler från den 1 september 2014

Nu sker förändringar i regelverket kring cyklister och mopedister som korsar en väg. Man inför begreppet cykelpassage och förändrar innebörden av begreppet cykelöverfart som har ett nytt vägmärke. Skyldigheterna ändras för de cyklister, mopedister och fordonsförare som möts.

Förändringarna utkom i slutet av juli och de kommer att föras in i böckerna så snart det trycks en ny utgåva. Därför är det viktigt att ni läser denna informationen, de nuvarande utgåvorna innehåller inte denna information.

Nya definitioner
Det har kommit nya definitioner på cykelpassage och cykelöverfart.

Cykelpassage
En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som kan anges med vägmarkering.
En cykelpassage är bevakad om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakad.

Cykelöverfart
En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering och vägmärke. Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så att det säkras att fordon inte förs med högre
hastighet än 30 kilometer i timmen.

Den stora skillnaden mellan en cykelpassage och en cykelöverfart är alltså att cykelöverfarten har ett vägmärke (se nedan) och åtgärder i miljön som sänker farten till högst 30 km/h. Dessutom kombineras vägmarkeringen M16 vid en cykelöverfart med en väjningslinje M14. 8 (Se nedan.)
Detta innebär att de cykelöverfarter som finns idag med de nya reglerna klassas som cykelpassager. För att de nuvarande cykelöverfarterna ska klassas som cykelöverfarter även i fortsättningen så krävs en ombyggnad med vägmärke, väjningslinje och t ex ett fartgupp. Troligtvis kommer de allra flesta att klassas om till cykelpassager.

Nytt vägmärke
Det har tillkommit ett nytt vägmärke, Cykelöverfart.


Märket betyder att vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
För cyklister och förare av moped klass II gäller följande enligt de nya reglerna cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Cykelpassage eller cykelöverfart


Markeringen anger en cykelpassage eller en cykelöverfart där vägmärket, "cykelöverfart", är uppsatt. Om markeringen avser en cykelöverfart ska den kombineras med markeringen M14, väjningslinje.

Nya väjningsregler

Vid cykelöverfart
För fordonsförare gäller följande enligt de nya reglerna i TrF 3 kap. 61 a §
Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

För cyklister och förare av moped klass II gäller följande enligt de nya reglerna i TrF 6 kap. 6 §
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten

Vid bevakad cykelpassage
För fordonsförare gäller följande enligt TrF 3 kap. 60 §
Vid en bevakad cykelpassage ska en förare lämna cyklande och förare av moped klass II som på rätt sätt kört ut på cykelpassagen möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa cykelpassagen enligt trafiksignaler eller tecken av polisman. En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera en bevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som på rätt sätt har kört ut på eller just ska köra ut på cykelpassagen.

För cyklister och förare av moped klass II gäller följande enligt TrF 6 kap. 6 §
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Vid obevakad cykelpassage
För fordonsförare gäller följande enligt TrF 3 kap. 61 §
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad
cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen
tillfälle att passera.

För cyklister och förare av moped klass II gäller följande enligt TrF 6 kap. 6 §
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon
som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Vi tror att dessa regeländringar i praktiken inte kommer att innebära så stora förändringar, åtminstone inte på kort sikt. De nuvarande cykelöverfarterna byter namn till cykelpassager och reglerna där blir nästan desamma. Cyklisterna/mopedisterna måste enligt nya TrF 6 kap. 6 § sänka farten innan de kör ut på passagen, men fordonsförarens skyldigheter är desamma. Väghållaren kan fr o m den 1 september bygga tryggare cykelöverfarter som är skyltade och där fordonsförarna har väjningsplikt gentemot cyklisterna och mopedisterna, men vi gissar att de inte blir vanliga i första taget.

Kontakta oss

Caroli Trafikskola

Telefon:

E-post:

Hemsida:

Bankgiro:

Karta:

Mäster Nilsgatan 20

211 26 Malmö

040-656 60 60

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

537-3287

Google maps

Öppet tider

RECEPTIONEN

Mån-Tors

Fred

Lunch stängt (ej fredag)

KÖRTIDER

Mån-Tors

Fredag

Lördag

Söndag

09:00-17:00

09:00-14:00

12:30-13:30

07:15-18:15

07:15-14:00

Stängt

Stängt

Några ord

Om du söker en hel, eller en del av utbildning eller kanske bara vill köra upp som privatist så kan vi på Caroli Trafikskola definitivt hjälpa dig.

Vi är medlemmar i Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) som är en organisation för trafikskoleföretag som driver yrkesmässig förarutbildning. En STR-ansluten trafikskola erbjuder dig en personligt anpassad och kostnadseffektiv utbildning. STR står för kvalitet sedan 1939. Vi utbildar säkra och trygga förare – förare du själv vill möta i trafiken!