AM moped

• Lån av skyddsutrustning
4670 kr 3900 kr

Boka Mopedkurs

Kickstarta din mopedresa med vårt AM-paket!

Är du redo att ta första steget mot frihet på två hjul? Vårt AM-paket är den perfekta vägen för dig som vill erövra mopedvärlden. Med en balans mellan praktik och teori ger detta paket dig en omfattande förberedelse för att ta ditt mopedkörkort.

Vårt AM-paket inkluderar:

1 körlektion i trafik för att ge dig praktisk erfarenhet och öva dina körfärdigheter i verkliga trafiksituationer.

Manöverbana, där du får öva grundläggande färdigheter på en körbana och behärska manövrar som är nödvändiga för en säker mopedkörning.

8 timmar lärarledd teoriundervisning, där du kommer att få fördjupad förståelse för de grundläggande principerna för säker mopedkörning.

Ett teoripaket som inkluderar körkortsteori och körkortstester för att hjälpa dig att förbereda dig för teoriprov och känna dig säker i trafiken.

Med vårt AM-paket får du inte bara nyckeln till att köra moped, utan även den kunskap och färdighet som krävs för att göra det säkert och med självförtroende. Sätt igång din mopedresa med oss och upplev känslan av frihet på två hjul! Välkommen till ditt första steg mot mopedäventyret!

Var kommer kursen att äga rum?
Kursen hålls i centrala Malmö, närmare bestämt vid Caroli City. Om du tar tåget tar det ungefär 5 minuter att promenera från centralstationen till trafikskolan.
Adressen är Mäster Nilsgatan 20 i Malmö

Anmälan
Vi har våra kurser året runt. Den praktiska delen görs när vädret tillåter, mellan december och februari håller vi normalt inte den praktiska delen av kursen, under denna period har vi enbart den teoretiska delen.

Om du är minderårig
Vi ser gärna att föräldrar eller vårdnadshavare närvarar vid registreringen på trafikskolan. Om detta inte är möjligt, måste du kunna visa upp ett skriftligt samtycke som har undertecknats av dina vårdnadshavare eller förmyndare. Trafikskolan kommer att tillhandahålla blanketten för samtycke.

Notera att du kan börja mopedkursen utan att ha ett körkortstillstånd eller om du är under 14 år och 9 månader. Dock krävs ett giltigt körkortstillstånd för att kunna avsluta den sista delen av kursen, som innebär övningskörning i verklig trafik. Denna del kan bokas vid ett senare tillfälle när du har ett giltigt tillstånd.

Sätt fart på dina äventyr med ett mopedkörkort hos oss!

Vanliga frågor

Inskrivning kan göras antingen via vårt formulär direkt på vår hemsida eller via vårt kontor på Mäster Nilsgatan 20. Det går också bra att kontakta oss på telefon 040-656 60 60.
Om du är minderårig
Nej, vi tar inte ut någon inskrivningsavgift. Däremot är det viktigt att notera att vi endast kan göra inskrivningar om ni också köper en utbildning. Om ni väljer att registrera er via vår hemsida, vänligen kom ihåg att göra ett köp av utbildning samtidigt. Först när ni har köpt utbildningen kan vi genomföra er inskrivning i vårt IT-system och skicka ut era inloggningsuppgifter till er.
Nej, däremot går det bra att besöka Smarteyes på Triangeln eller Emporia i Malmö, är du kund hos oss kostar ditt syntest 75 kr.
Kontakta trafikskolan så hjälper våra trevliga receptionister dig med att boka upp din moped kurs. Du kan också använda vårt bokningsformulär för att boka en kurs.
Du behöver ett giltigt körkortstillstånd för att få övningsköra och göra teoriprov. Ansökan görs digitalt på Transportstyrelsen och behöver kompletteras med ett synintyg.

Notera att du kan börja mopedkursen utan att ha ett körkortstillstånd eller om du är under 14 år och 9 månader. Dock krävs ett giltigt körkortstillstånd för att kunna avsluta den sista delen av kursen, som innebär övningskörning i trafik. Denna del kan bokas vid ett senare tillfälle när du har ett giltigt tillstånd.

Ansökan om körkortstillstånd gör du här Ansök om körkortstillstånd
Vi erbjuder endast utbildning på svenska, och vår teoridel är också på svenska.

Övningskörning

Du har möjlighet att låna en moped och även personlig utrustning från trafikskolan, inklusive hjälm, handskar och ryggskydd. Alternativt kan du använda din egen godkända utrustning.

Trafikskolan ansvarar inte för eventuella skador på kläder eller egen skyddsutrustning som kan uppstå under övningskörningen. Det är viktigt att vara medveten om detta och ta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att skydda din utrustning.
Vänligen observera att om du inte uppnår målen för de olika momenten kan det krävas fler körlektioner.

Följande avgifter betalar du till transportstyrelsen och ingår ej i något av våra körpaket.

• Synundersökning ca 75 kr
  • Fotografering hos Trafikverket 80 kr
  • Tillverkning av körkort 250 kr
  • Teoriprov (kunskapsprov) 325 kr

Information för dig som vill skaffa moped körkort i Malmö

Att köra moped ställer andra krav än att köra med en vanlig cykel. För att få köra moped måste man ha AM-körkort eller förarbevis. Här berättar vi om vad som krävs för att du ska få ett AM-körkort eller förarbevis.

AM – Körkort för moped klass I

Med körkort för moped klass I får du köra mopeder som är gjorda för en hastighet på högst 45 km/timmen. En sådan moped måste ha en registreringsskylt.

Med ett AM-körkort får du även köra traktorer som är gjorda för en hastighet på högst 40 km/timmen (traktor a).

Förarbevis för moped klass II

Med förarbevis för moped klass II får du köra en moped som är gjord för en hastighet på högst 25 km/timmen med en motor som har en effekt på max 1 kilowatt. Du får även köra de äldre så kallade 30-mopederna.